Wavepunch.nl
Webblog van Marjolijn Timpers en Willem Baarslag
Abonneren
  • Abonneer je voor nieuwe artikelen op dit blog!
Onze camper

De achtste week

De afgelopen 10 dagen zijn we doorgegaan met het rijden van van mooie routes. Als eerste hebben we de Atlantische route gereden van Kristansund richting Molde. Een schitterende route langs mooie vissersdorpjes, kleine eilandjes en fantastisch aangelegen wegen. Diezelfde dag ontmoeten we twee Nederlanders waarvan de man, geboren in Vaassen, wegen heeft ontworpen voor Rijkswaterstaat. Hij vertelde dat je dan ook op een heel andere manier rondrijdt. Vanuit Molde gaan we met de boot naar Vestnes om te beginnen aan de mooie rit naar Andalsnes. Bij Andalsnes vinden we een prachtige plek aan het fjord. Morgen wordt veel regen verwacht en met het mooie weer van nu steken we de barbecue aan. Nadat ik vorige week nog melde dat de camper geen mankementen vertoonde zie ik opeens dat beide voorbanden zo goed als geen profiel meer hebben. Een geluk dat we het zien, aangezien de volgende route ons over de Trollstigen naar het Geirangerfjord zal brengen. Steile wegen, haarspeltbochten en nat weer. In Andalsnes naar de plaatselijke bandenkoning. Deze heeft de banden niet op voorraad maar kan ze de volgende dag hebben. We maken een afspraak voor 16.00 uur. Geen straf want op dat moment begint de regen die aan zou houden tot de volgende dag 13.00 uur. De volgende dag vertrekken we rond 17.00 uur naar de Trollstigen. Het is dampig met laaghangende wolken. Niet het mooiste weer om de haarspeldbochten langs deze steile berg te rijden. Voor Marjo een geluk. Met helder weer kijk je op sommige plekken de enorme diepte in. Nu met de wolken is het of we op een wattendeken rijden. De weg is op een aantal plekken smal en kun je elkaar niet passeren. Dit zorgt soms voor wat zweterige handjes als je een grote touringcar tegenkomt. Even op de rem dan maar. We vinden een rustige camperplek in Valldal midden in het dorp aan het fjord. De volgende dag rijden we door naar het Geirangerfjord. Van grote hoogte zien we daar twee grote cruiseschepen liggen. De weg het fjord in is steil,  en later er weer uit omhoog ook. Rondom het fjord is het bezaaid met toeristen, je moet echt uitkijken dat je er niet één onder de camper krijgt. We besluiten snel door te rijden, de drukte uit. We vinden een prachtig plekje aan een snelstromende rivier waar we een groot stuk van de berghelling kunnen zien. In de avond lopen daar een eland en twee grote edelherten te grazen. Een prachtig gezicht. De volgende dag rijden we over de Jotunheimen waar zich de hoogste bergen van Noorwegen bevinden. We rijden er twee routes doorheen. De laatste is een grindweg met stijgingspercentages van 13%. Ik ben blij dat we nieuwe bandjes hebben. We zijn wat moe geworden en vinden het tijd voor wat cultuur. Via de E16 rijden we richting Oslo maar laten deze plaats links liggen. Via Drammen bereiken we een camping bij Sande. Het weer is goed. De volgende dag het Oslofjord over. We overnachten bij Fredrikstad op een grote parkeerplaats. Hier stopt een busje met 4 Fransen. Die beginnen allemaal spullen uit te laden waaronder een Drone.  Blijkt dat ze een reportage maken over vrachtvervoer of het beroep van vrachtwagenchauffeur. De aanwezige vrachtwagenchauffeurs, Noren, Bulgaren, Russen etc. mogen figureren. Op zo’n parkeerplaats is altijd het nodige te zien. De volgende dag rijden we door naar Göteburg. Na overnachting op de stadscamping zoeken we de volgende ochtend bijtijds een parkeerplaats om in de stad te gaan rondneuzen. In Göteborg bezoeken we ook het Maritieme Museum.Volgende week op weg naar Denemarken, om af te kicken van het woeste Noorwegen. Het is zoals Marjo zegt, ik heb nu pas het gevoel dat we vakantie hebben. Tot nog toe hebben  we gereisd.